محمود مهاجروطن؛ احمد شاهورانی سمنانی؛ داود ابراهیمی بقا
چکیده
هدف: معلم از کلیدیترین اجزای نظام آموزشوپرورش است و کارآمدی وی بر نظام آموزشی و تربیتی بسیار مؤثر است. لذا برنامهریزی برای توسعه صلاحیتهای حرفهای معلمان یک ضرورت است. هدف از پژوهش حاضر، تدوین الگوی هرم چهاروجهی QMPTS4 بهمنظور ارتقاء صلاحیتهای نگرشی دبیران ریاضی متوسطه دوم بود. وجههای این الگو شامل چهار حوزه آموزش ریاضی، ...
بیشتر
هدف: معلم از کلیدیترین اجزای نظام آموزشوپرورش است و کارآمدی وی بر نظام آموزشی و تربیتی بسیار مؤثر است. لذا برنامهریزی برای توسعه صلاحیتهای حرفهای معلمان یک ضرورت است. هدف از پژوهش حاضر، تدوین الگوی هرم چهاروجهی QMPTS4 بهمنظور ارتقاء صلاحیتهای نگرشی دبیران ریاضی متوسطه دوم بود. وجههای این الگو شامل چهار حوزه آموزش ریاضی، اساتید دانشگاه و مدرسین ریاضی در آموزش عالی، دبیران ریاضی متوسطه دوم در حال خدمت و دانشجو معلمان آموزش ریاضی است. مرکز ثقل این چندوجهی،یک معلم اثربخش است که صلاحیتهای نگرشی وی توسعهیافته است.روش: روش پژوهش حاضر توصیفی(علّی-مقایسه ای) و ازنظر هدف کاربردی بود. جامعـه آمـاری ایـن پـژوهش دبیران ریاضی دوره متوسطه دوم استان گلستان سال تحصیلی 98-97 حدوداً 330 نفر بودند که تعداد40 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخابشدهاند. روش گردآوری اطلاعات، میدانی و به کمک پرسشنامه محقق ساخته بود. سؤالات پرسشنامه دارای 9 آیتم مربوط به صلاحیتهای نگرشی بود. 3 جلسه تشکیل و الگوی ارائهشده اجرا گردید. بــرای مقایسهی نتایج قبل و بعد از اجرای مدل، از آزمــونt وابــسته بــا اســتفاده از نرمافزار19 SPSS استفاده گردید.یافتهها: نتایج بهدستآمده حاکی از این است که الگوی توانمندسازی QMPTS بر توسعه و ارتقاء صلاحیتهای نگرشی دبیران ریاضی متوسطه دوم تأثیر دارد. مقدار t برابر 853/10- با درجه آزادی 39 به دست آمد و مقدار sig از 05/0 کوچکتر بود؛ لذا با 95 درصد اطمینان میتوان نتیجه گرفت که دو نمونه موردنظر ازنظر آماری با یکدیگر اختلاف معنیداری دارند و الگوی پیشنهادی QMPTSبر صلاحیتهای نگرشی دبیران ریاضی متوسطه2 مؤثر بوده است.نتیجهگیری: بر اساس نتایج میتوان نتیجه گرفت که آموزش و توسعه صلاحیتهای نگرشی دبیران ریاضی متوسطه موجب افزایش میانگین کارایی انحا میشود.